Reisverslag: The Gambia 31 december 2001 t/m 14 januari 2002

Martin en Bhartie Edelman & Frank en Linda Dröge

31 december 2001

Om 4.20 uur zijn we opgestaan. Eerst hebben we gegeten en de dieren verzorgd. Daarna heb ik de autoruiten van onze auto geschrapt. Het had behoorlijk gevroren. Om half zes kwam zwager André aan om ons naar Schiphol te brengen. Ik heb met onze auto gereden. Om circa kwart over zes kwamen we daar aan. Na afscheid van André genomen te hebben gingen we de aankomsthal binnen. Linda en Frank kwamen om 6.40 uur aan. Zonder problemen met de bagage konden we inchecken. Voor het inchecken moesten we nog een al eerder aangekondigde veiligheidstoeslag van circa 35 Nederlandse guldens per persoon betalen. Het vliegtuig een Boeing 757 koos om half tien het luchtruim. Onderweg konden we zonder koptelefoons genieten van een tweetal films te weten: Shrek en Crocodile Dundee in California. Om half drie in de middag (plaatselijke tijd; 1 uur vroeger dan Nederland) landden we na een best wel krappe zit op het vliegveld van Banjul. Met de bus werden we bij het Senegambia Beach hotel afgezet. Onderweg kregen we nog de nodige tips van de touroperator voor een prettig verblijf. We werden naar ons appartement C22 begeleid door Mohammed. Tevens droeg hij een deel van onze bagage. We hebben hem een kleine fooi gegeven. Daarna hebben we eerst in het hotel geld gewisseld, waarna we een aantal boodschappen zijn gaan doen. Bij terugkomst in het hotel zijn Linda, Frank en ik de tuin gaan verkennen. Ik ben gelijk al wat gaan videoën. Bij onze verkenningtocht werden we lastig gevallen door een fotograaf van de Telegraaf en zijn vriendje de namaak Frank Sinatra: Peter Douglas. Toch konden we nog aardig wat leuke vogelsoorten bewonderen. Toen was het tijd om wat bier te nuttigen. Het werd het lokale bier Julbrew. Het eindejaarsfeest begon vorm te krijgen met een fantastische Afrikaanse show met djembé-muziek en dans. Frank en ik werden behoorlijk opgewonden door de erotische dans van een aantal van de Afrikaanse dames. Na deze voorstelling konden we bij het eindejaarsbuffet aansluiten. Het eten was zeer divers en erg lekker. De muziek ging helaas in een neergaande spiraal hoe verder de avond vorderde. Tegen elf uur was de muziek tot een nulpunt gedaald en waren wij doodop van de reis. We besloten elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen en te gaan slapen. Als een blok vielen we in slaap. We werden echter wel gewekt door een oorverdovend vuurwerk. Dit hield ons ongeveer een half uur uit onze slaap.

Ons hotel

1 januari 2002

Om half zeven stond ik op om er achter te komen dat het nog donker was. Iets na zevenen, terwijl het nog donker was, ging ik naar Frank om voor te stellen eerst te gaan ontbijten alvorens een ronde door de hoteltuin te maken. Zo gezegd zo gedaan. Tegen half acht werd het licht. Frank en ik zijn de hoteltuin in gegaan om te fotograferen en te videoën. We zijn ook even op het strand geweest, maar werden daar al gauw lastig gevallen door een strontvlieg (hardnekkige en irritante Afrikaan), die bij ons geld probeerde los te peuteren. We gingen al gauw terug naar de veilige haven van de hoteltuin. Omdat het op sommige plekken in de tuin niet licht genoeg werd de flitser op het fototoestel geplaatst. Volgens Frank moest de flitser op –1,7 (onderbelichting) ingesteld worden. Achteraf bleek dit een faliekante vergissing. De Nijlvaraan was een welkome verrassing in de hoteltuin. Laat in de ochtend werden de Kapgieren gevoederd. Tot aan het eind van de middag zij we in de hoteltuin en omgeving gebleven. In de middag zag ik in de buurt van onze appartement nog een Gewone Agame en een soort skink. Om circa 15.45 uur begonnen we met zijn vieren aan een wandeling naar het Bijilo Forest Park. De wandeling naar het park duurde een kwartier. In het park moesten we 20 dalasis per persoon entree betalen. Dat was het zeker wel waard. We konden genieten van colobusapen en meerkatten. Daarnaast zagen we ook mooie vogels als Bearded Barbets, Violet Turaco’s, welke ik gemist heb, en verschillende soorten bijeneters. We hebben het hele park doorgelopen. Tegen het donker worden vertrokken we uit het park, nadat we een afspraak met een lokale vogel gids Little Mass gemaakt hadden om de volgende dag een vogelexcursie naar Kotu Creek te maken. ’s Avonds hebben we lekker gegeten bij Sam’s Grill House, ik een steak, en het lokale bier gedronken.

2 januari 2002

Om zeven uur stond ik klaar om te ontbijten. Bhartie bleef vanwege darmklachten (Banjul Belly) in bed liggen. Om half acht gingen ik, Frank en Linda op pad met Little Mass. Van uit het hotel liepen we in noordelijke richting naar Kotu Creek. Little Mass liet ons heel wat mooie vogelsoorten zien. Onderweg probeerde hij constant een uil te lokken met een door hem nagebootste roep. En eindelijk zagen we hem dan: een Pearl Spotted Owlet. Verder zagen we nog een prachtig paartje Blue-bellied Rollers. Op de lotussen van een poel langs de weg liepen African Jacana’s. Bij Kotu Creek zagen we verschillende soorten IJsvogels. Op de Fajara Golf Course zag ik een Gambian Sun Squirrel. Verder liep er een paartje Black-headed Plovers. Met een taxi reden we terug naar het hotel. Ik heb een paar uur geslapen. Daarna zijn we met zijn drieën terug gegaan naar de plek van de Blue-bellied Roller. We hebben ze niet meer gezien. Bij terugkomst hebben Bhartie en ik voor het hotel geld gewisseld en een E-mail naar mijn ouders verstuurd. Daarna zijn we met zijn vieren gaan eten bij Ali Baba. Ik heb barracuda gegeten. Dat beviel me prima. Terug bij het hotel hebben we voor het slapen gaan nog een drankje genomen.

3 januari 2002

Vandaag kreeg ik last van mijn darmen. De Banjul Belly had toegeslagen. Na het ontbijt zijn we gevieren naar het ten noorden van het hotel gelegen terrein gelopen. De Blue-bellied Roller was er weer. Mijn darmen noopten mij om norit in te nemen. Ondanks mijn problemen kon ik nog wel fotografisch actief zijn. Tussen de middag heb ik voor het eerst en het laatst deze vakantie een duik in het zwembad van het hotel genomen. Op zich was het lekker water. Later op de middag zijn we voor de tweede keer naar het Bijilo Forest Park gegaan. Ik en Bhartie hebben een paar vlinders kunnen vangen. We konden mooie opnames maken van de Red Colobusapen, de Bearded Barbets en van de Violet Turaco’s. Eindelijk zag ik die Turaco’s ook. Voldaan keerden we terug. ’s Avonds zijn we bij de Italiaan gaan eten. Ik nam daar een grote macaronisoort met zeefruit. Natuurlijk nuttigden we ook weer het nodige bier.

4 januari 2002

Na het overheerlijke ontbijt vertrokken we gevieren met Little Mass in een busje richting Abuko. Onderweg stopten we voor een Abyssinian Roller. Bij het plaatsje Lamin konden we een White-faced Scops Owl bewonderen. Voordat we in Abuko Nature Reserve gingen, zijn we de rijstvelden aldaar ingegaan. We konden aardig wat reigersoorten zien. Ik moest noodgedwongen even de struiken opzoeken. Daarna zijn we naar Abuko gelopen. Onderweg zagen we nog een African Green Pigeon. In het park was het genieten. De Giant Kingfisher en de Green Turaco behoorden tot de vogelsoorten, die het meest tot de verbazing spraken. Een Bushbuck en een  Gambian Sun Squirrel kruisten in het park ons pad. Na een stevige en vermoeiende wandeling werden we met het busje teruggereden naar het hotel. We kwamen daar om ongeveer half twee in de middag aan. Na eerst wat geslapen te hebben, ben ik de tuin wat vogels gaan fotograferen. Ik had redelijk succes. In de hoteltuin trof ik ook een boleet aan. Die had ik hier niet verwacht. ’s Avonds gingen we voor de tweede maal naar Ali Baba. Ik heb een halve gegrilde kip met rijst genomen. Later op de avond nam Little Mass ons mee naar het Seaview hotel, dat aan de noordkant, naast ons hotel gelegen was. De djembé en dansgroep Bolongba trad hier op. Ze speelden erg mooi en het was erg gezellig. Maar, omdat Bhartie moe was, zijn wij tweeën eerder weggegaan. Little Mass heeft ons naar het hotel begeleid.

5 januari 2002

Vandaag zijn we de hele dag rond het hotel gebleven. In de ochtend heb ik met mijn apparatuur in de tuin rondgelopen. Rond het middaguur heb ik in de hoteltuin een aantal soorten vlinders aan mijn verzameling toe kunnen voegen. Gezegd moet worden dat Bhartie er ook een paar gevangen heeft. Ik had nog steeds last van mijn darmen. Om vijf uur in de middag zijn Linda, Frank, ik en nog een aantal hotelgasten meegegaan met Big Mass, die een vogelrondleiding in de hoteltuin gaf. Hij gaf een aantal handige tips. We konden toch weer wat nieuwe soorten aan de hotellijst toevoegen. Toen we in de buurt van ons appartement kwamen, heb ik Bhartie erbij geroepen. We konden onder andere genieten van twee parende Nijlvaranen en een Broad-billed Roller. ’s Avonds hebben we weer Sam’s Grill House aangedaan. Ik heb me samen met Bhartie uit eigen portemonnee laten ‘trakteren’ op een rum egg steak. Daarnaast nam ik het nodige bier tot mij.

6 januari 2002

’s Ochtends ben ik met Frank en Linda naar Abuko gegaan. Bhartie bleef in het appartement achter om wat aan haar school te doen. Een retour taxirit met de groengele taxi kostte ons 150 dalasis. De ingang van het park kostte 31 dalasis per persoon. In de tweede hut, waar we bijna de hele tijd verbleven, was het genieten geblazen. Van dichtbij konden de Giant en de Pied Kingfisher, de African Darter and de African Long-tailed Cormorant op een fantastische wijze gefotografeerd worden. Op de terugweg bleek bij een politiecontrole dat de toeter van de taxichauffeur het niet deed. Daarom moest hij zijn rijbewijs inleveren. Even later waren we net een benzinestation voorbijgereden of de laatste druppel benzine was opgebruikt. Dit was niet opzienbarend, omdat de meters van zowat alle Duitse mercedessen niet meer werkten. Toen we dan eindelijk weer bij het hotel terug waren heb ik voor de eerste en tevens weer de laatste keer deze vakantie een duik in zee genomen. De rest liet het afweten. Terug in onze appartement kwam Bhartie er met zekerheid achter dat er ongevraagd geld uit haar portemonnee genomen was. De dag hiervoor waren we nog niet helemaal zeker, maar nu wel. De eerste keer is er 100 gulden en de tweede keer 25 gulden uit een afgesloten appartement gestolen. Het moest één van de personeelsleden zijn geweest. We hebben aangifte gedaan. Er werd ons verzocht een verklaring te tekenen en later terug te komen om met het hoofd beveiliging, die inmiddels naar huis was, te praten. Hierna zijn we met zijn vieren naar het aan de noordzijde van het hotel gelegen deel gelopen. Bij een modderige plas ben ik gaan zitten en heb daar hele goede video-opnamen kunnen maken van vogels, die daar kwamen drinken of wilden gaan drinken. In de avond zijn we naar Seaview gegaan om te eten en de groep Bolongba te bewonderen. Ik heb een visgerecht gegeten. We hebben ons daar prima vermaakt.

7 januari 2002

Vandaag zijn we met Little Mass naar Pirang gegaan. Voor  onderweg hadden we evenals sommige andere dagen eieren van het ontbijt meegenomen. Het was een warme dag met veel zonneschijn. We konden hier veel soorten vogels bewonderen. Eén van de meest opmerkelijk warnemingen was een drietal Kroonkraanvogels. We hebben een lang eind gelopen over de dijken van de garnalen- en oesterkwekerijen (pannen), die alleen in de natte tijd gebruikt worden. Na de eieren en wat Gambiaans brood van onze kleine gids genuttigd te hebben, reden we naar de Faraba Bushtrack. Hier konden we een aantal roofvogelsoorten zien. De Bateleur sprak het meeste tot de verbazing. Alleen ik en Little Mass bleven enthousiast. De rest lag dodelijk vermoeid en afgeleefd in het busje. Met toch de nodige pressie werd ons verzocht naar de Craft Market van Birkana te gaan. Frank kocht hier een balofoon. Een Bruine Weduwe bleek later in Nederland als verstekeling hieruit gekropen te zijn. Ik kocht een middelgrote djembé. Terug bij het hotel waren we allemaal doodop. Voor het eten hebben we eerst gebaad. We zijn naar een Indiaas restaurant gegaan. Dit was erg prijzig. Ik bestelde tandoeri kip, dat wel erg lekker smaakte. Op het terras van het de Bantaba Inn op het terrein van het hotel gelegen heb ik voor het eerst een Erdinger Weißbier op. Deze halve liter Duits bier smaakte overheerlijk.

8 januari 2002

’s Morgens ben ik met Frank en Linda naar de noordkant van het hotel gegaan. Ik heb rustig de tijd genomen om wat vogels goed op de video te zetten. Het was een erg warme dag. Op een gegeven ogenblik was ik Frank en Linda kwijt. Zij waren op weg naar de Jacanapoel. Ik ben maar teruggegaan en heb een rondje in de hoteltuin gemaakt. In de middag zijn we wegens de eerder gemelde diefstal naar het hoofd van de beveiliging gegaan. Deze verwees ons door naar de baas van het hotel. Wij moesten wachten. Het wachten duurde ons veel te lang. We hebben gevraagd of hij bij ons appartement langs wilde komen. Daar moet hij nog steeds langs komen. Een slechte reclame voor het hotel! Later in de middag zijn we boodschappen gaan doen in de supermarkt. Daarna heb ik weer een rondje in de hoteltuin gemaakt. ’s Avonds zijn we weer bij Ali Baba gaan eten. Nu nam ik Butterfish. Dit smaakte me weer uitstekend. De Bantaba Inn werd wederom aangedaan voor een Erdinger.

9 januari 2002

We werden wakker door een opmerkelijk geluid. Het regende. Dit was een ongewoon gebeurtenis in de droge tijd. We hebben ontbeten. We konden niets met de foto- en kijkapparatuur doen, dus zijn we maar wat cryptogrammen gaan oplossen. We hebben bij de bank geld gewisseld en wat souvenirs hier en daar gekocht. De dag kroop voorbij zonder dat het ophield met regenen. ’s Avonds zijn we opnieuw bij de Italiaan (Pizzeria) op de hoek van het hotel gaan eten. Ik had Fettucini al carbonara genomen. Helaas was deze niet gaar, waardoor deze mij niet goed bevallen is. Natuurlijk zijn we daarna een Erdinger gaan pakken.

10 januari 2002

Het begon er naar uit te zien dat het weer een regendag ging worden. Alleen nu regende het nog harder en begon de temperatuur terug te lopen. Ik moest zelfs een sweater aan. Om van de nood een deugd te maken heb ik in de ochtend Bhartie leren klaverjassen. Het Surinaams kaartspel troef-call, dat ze wel goed kende, hielp enorm bij het onder de knie krijgen. Later op de ochtend kwamen Linda en Frank om met ons mee te doen. Verder hebben we gezamenlijk wat in het loungerestaurant gepuzzeld. In de middag zijn Frank en ik even zeetrek gaan kijken vanaf het overdekte strandterras. Twee soorten pelikanen, wat sterns en een Middelste Jager konden we aanschouwen. Aan het eind van de middag werd het droog. Ik heb nog een klein rondje in de hoteltuin gemaakt. ‘s Avonds hebben we bij de Bantaba Inn gegeten. Ik nam een sirloin steak en natuurlijk een paar Erdingers. Het was een goede afsluiting voor een beroerde dag. Van de regen waren we echter nog niet af. Af en toe viel er die avond een bui.

11 januari 2002

De dag begon met harde en langdurige regen. De temperatuur was gezakt tot 15 à 16 ° Celsius. Dit was extreem koud voor Gambia. Sinds tientallen jaren geleden had het niet zolang geregend en was er niet zoveel water gevallen in de droge tijd (winter) als nu. Ons humeur werd er niet beter op. Die morgen zaten we maar weer een beetje. Aan het einde van de ochtend gingen we nog even over zee kijken. Inmiddels was de regen minder geworden. We hebben een wandeling over het strand naar Bijilo Forest Park en terug gemaakt. We werden natuurlijk weer lastig gevallen door een aantal opdringerige Gambianen. Daarna heb ik een rondje in de hoteltuin gemaakt. Het was inmiddels droog. Ik kon een naar mieren hongerige agame op de video vastleggen. Later in de middag gingen we met zijn vieren naar Kotu Creek. Ik had mijn sweater nog nodig. De vogels lieten zich wel goed fotograferen. De taxi kostten ons 50 dalasis. De stemming zat er weer in. ’s Avonds heb ik in het Seaview hotel lamsbout gegeten. Met Bhartie heb ik een video-opname van de Bolongba dansgroep gemaakt. Frank was foto’s van hun aan het maken. Bij het terugspelen van de opname was de gehele groep met ongespeelde enthousiasme aan het meekijken. Ik heb hun beloofd een kopie van de opname te maken en het naar Vieux de leider van de groep op te sturen.

Djembégroep

12 januari 2002

De dag begon zonnig. Met zijn vieren gingen we naar Abuko. Onze taxichauffeur, welke voor 150 dalasis ons naar Abuko wilde brengen, heette Ali. Helaas voor ons was de te reserveren fotohut bezet. We hebben ons daarom voornamelijk in de omgeving van de eerste twee hutten opgehouden. We zagen toch nog wel vogels en zoogdieren beter dan we eerder gezien hadden. Ik kon video-opnamen maken van de Bushbuck en de Baboon (Baviaan). We kwamen daar Little Mass tegen, die Armand, een Nederlander rondleidde. Little Mass schold een Waterhoen uit voor een Black Crake. Toch hielp hij mij aan een African Pygmee Kingfisher, waarvoor ik hem zeer dankbaar was. In de middag gingen we met een geelgroene taxi naar Kotu Creek. Hier moest ik een zeer opdringerige local birdwatcher guide met zeer veel overtuiging van ons wegsturen. Uiteindelijk verdween hij met tegenzin. Ik kon een Zwarte Reiger in de paraplustand videoën. Frank miste dit fenomeen. Na een eind terug naar het hotel gelopen te hebben konden we een geelgroene taxi nemen, die akkoord ging met de prijs van 15 dalasis. Terug bij het hotel lieten we Mohammed, degene die onze koffers naar het appartement gedragen heeft, onze souvenirs in de vorm van djembé’s, een balofoon en een masker inpakken. We hebben ’s avonds weer in de Bantaba Inn gegeten. Ik nam als starter seafood en als hoofdgerecht sirloin steak. Daarnaast verslond ik 3 halve liters Erdingers

13 januari 2002

Zonder Bhartie gingen we naar Abuko. Frank had de fotohut gereserveerd. We hadden afgesproken met Ali de taxichauffeur. Een andere taxichauffeur probeerde ons via de nodige ‘overtuigende’ leugens in zijn taxi te krijgen. Wij trapten daar niet in. Iets te laat arriveerde Ali. Wij vertelden over zijn oncollegiale collega taxichauffeur. Hij berispte hem met een lach. Zonder verdere problemen kwamen we bij Abuko aan. Rustig achter Linda en Frank aan ben ik naar de fotohut in de orphanage gelopen. Ik kon goede opnames van een Snowy-crowned Robin-Chat, een African Grey Hornbill en een Green-crested Turaco. Bij de orphanage aangekomen zag ik Linda de Senegal Parrot krabben/ kriebelen. Frank was al in de hut. Ik ging ook de hut in. We hebben er een paar uur gezeten. Echt interessante soorten kwamen niet drinken. Wat dat betreft viel het behoorlijk tegen. Ik heb alleen een aantal verschillende soorten duifjes kunnen videoën. Op de terugweg naar de ingang, achter Frank en Linda aanlopend, kon ik een zeldzame soort de Western Blue-bill videoën. Tevens kon ik een opname maken van een Striped Squirrel. Ali bracht ons terug naar het hotel. Bhartie en ik zijn nog naar Bijilo Forest Park gegaan. We zagen dezelfde vogelsoorten als voorheen. Sommige heb ik echter nog mooier kunnen videoën. Voor de laatste keer deze vakantie gingen Bhartie en ik eten bij Ali Baba. Ik nam een Ali Baba steak special. Hij smaakte goed. Ik had alleen last van rokende mensen. Als afsluiting gingen we nog naar de Bantaba Inn voor een Erdinger.

14 januari 2002

De laatste vakantiedag is aangebroken. Na het ontbijt ben ik op de vuilnisbelt in de hoteltuin gaan kijken of er nog iets interessants te zien was. En jawel op de laatste dag heb ik nog een Klaas’s Cuckoo geobserveerd. Daarna ben ik gaan inpakken. Om 12.30 uur vertrokken we met de bus naar het vliegveld. Het vliegtuig vloog behoorlijk volgens schema. De film in het vliegtuig, die vertoond werd en die ik behoorlijk kon volgen, was Bridget Jones’ Diary met Renée Zellwegger in de hoofdrol. Storend was dat de stewardessen tijdens de films het nodig vonden om taxfree waar te verkopen en daardoor regelmatig voor het filmbeeld stonden. Robert (Vermeulen) een goede vriend van ons stond ons op het vliegveld op te wachten om ons vervolgens naar huis te brengen. Om ongeveer half een in de nacht waren we weer thuis.

Rondreis Gambia 9 t/m 16 december 2002

Martin Edelman, Dave van der Spoel, Peter en Veronique en Simone van Rij (-van Rijn).

9 december

Vluchtvertraging van 1,5 uur, veel turbulentie. Bij Senegambia hotel gegeten.

10 december

Eerste dag naar het binnenland met Peter, Dave, Demba Joof (gids) en chauffeur

Eindpunt Tendaba Bushkamp

Tussenstops bij onder andere Pirang.

Auto-ongeluk van dichtbij meegemaakt. Bij Tendaba nog een wandeling in de omgeving van de rivier gemaakt. Een vervelling van een slang gevonden.

Nijlkrokodil

11 december

Eerst boottocht in kreken van noordkant rivier ter hoogte van Tendaba. Hier een mooie Afrikaanse Rotspython gezien. Onderweg bij een bermbrand de Karmozijnrode Bijeneter gezien. De Ferry ter hoogte van Yelitenda voer onregelmatig. Wegens omkopen van de juiste man met een blikje cola deden we er maar 3 uur over.  Op de Noordbank Krokodilwachters gezien. Onderweg nog de knalpijp van de auto kapot. Deels tocht in het donker. Het eindpunt Georgetown konden we toen alleen nog maar bereiken met een klein bootje, zodat we met volle bepakking een minuut of 8 naar het kamp moesten lopen.

Afrikaanse rotspython en Wrattenzwijn

Krokodilwachter

12 december

Eerst een boottocht langs het eiland Georgetown. Peter werd behoorlijk geplaagd door de tseetseevliegen. Aan het eindpunt werden we opgewacht door de chauffeur. Na even op weg zagen we de Roodkeelbijeneter. Bij een plaatselijke ‘garage’lieten we de knalpijp lassen. Hier zag ik nog een soort Grass- of Housesnake. Daarna op weg naar Tendaba Bushkamp.

13 december

Eerst een wandeling bij het oude vliegveld aldaar. Een paar leuke soorten klauwieren gezien. Met wat tussenstops zijn we weer teruggegaan naar het hotel Bannabeach. Zoals ook bij Tendaba, direct het zwembad ingedoken. In het Senegambiahotel gegeten.

14 december

Met zijn drieën de Casino Cycletrack gelopen. Niet veel bijzonders gezien. ’s Middags naar het strand en in het zwembad. ’s Avonds bij Ali Baba gegeten. Deze keer viel het eten zwaar tegen.

15 december

Met zijn drieën naar de Bijiloforest gegaan. Ook hier was het een stille boel. ’s Middags weer naar het strand. Het was net als de vorige dag zeer warm (circa 35 graden) In zee, niet altijd even verstandig met de golven gespeeld. ’s Avonds bij Bantaba Inn (Erdinger Weiss) gegeten.

16 december

Eerst een beetje in de tuin gelopen, daarna in het zwembad gelegen. Spullen ingepakt en op naar huis. De vlucht verliep voorspoedig.