Macedonië Griekenland 2010

Herpetologische natuurreis Macedonië-Griekenland 30 april t/m 9 mei 2010

Nederlandse deelnemers: Martin Edelman, Marcel Haak, Ronald Frank, Haijo Noorman en Carlo Kant

Inleiding

Haijo had op een website een reptielenreis in het oosten van Griekenland gevonden. De trip werd georganiseerd door Bernd Pitzer, een op leeftijd zijnde Duitser. Het eerste deel van de trip bestond uit een verblijf rond de Kerkini See, een stuwmeer. Het tweede deel bestond uit een verblijf rond de berg Olympos. Hier woonde Bernd ook. Het was nog een heel gedoe om de vliegreis af te stemmen op de trip. We zouden heel vroeg in de ochtend aankomen op het vliegveld van Thessaloni­ki. Pas aan het eind van de middag zouden we worden opgehaald door Bernd. Om de dag te vullen huurden we een busje en onderzochten de omgeving van Thessaloni­ki.

Deel 1: Rondreis omgeving Thessaloniki

1 mei: Agia Paraskevi - Souroti, Thessaloniki - Kerkini, Serres

Om 7 uur, na een aantal uren half slapend in de hal van het vliegveld te hebben doorgebracht, konden we ons busje huren. Carlo was voor die dag de chauffeur. Het werd een zeer geslaagde eerste dag.  Halverwege de middag leverden we het busje in om aan te kunnen sluiten met Bernd. Aan alle luxe kwam een eind. We werden in te kleine en ongemakkelijke auto's gestopt, waarin we ook nog eens uren moesten rijden om bij de Kerkini See aan te komen. Naast Bernd bestuurde Edith, de hulp van Bernd, ook een wagen. Verder was er nog een Duitse gast Günther aanwezig. Qua gastvrijheid kon Bernd ook nog wel wat leren. Je zou toch zeggen dat wel een welkomstdrankje aangeboden zouden krijgen, maar nee hoor daar was geen sprake van. Het verblijf aan de Kerkini See was zeer sober. Gelukkig maakte de omgeving veel goed.

Deel 2: Kerkini See

Bernd liet ons gedurende het verblijf bij de Kerkini See mooie gebieden rondom het stuwmeer zien. Echter met ons meezoeken was er niet bij. Hij ging zijn eigen weg, wat een behoorlijke tegenvaller voor ons was. Je zou toch zeggen dat de man met ervaring ons goed kon helpen in het vinden van de soorten. 's Avonds in het donker gingen we op eigen houtje naar de oever van de Kerkini See om te zoeken naar nachtsoorten.

2 mei: Mandraki - Limnochori - Megalachori, Kerkini Lake

3 mei: Limnochori- Kerkini Lake - Anthemountas, Chaldiki - Paralia Skotinas

Deel 3: Mount Olympos

Onze vaste overnachtingsplek en eetgelegenheid was een Duits hotel Paralia te Skotina. 's Avond gingen we met de zaklamp op pad en vonden diverse leuke soorten zoals Syrische knoflookpad. Elke ochtend werden we pas om 9 uur opgehaald door Bernd. Van deze tijd kon niet afgeweken worden. Dit was in de regel veel te laat om slangen te vinden, omdat het zo en zo enige tijd duurde voordat we op de plaats van bestemming waren. De berg Olympos was in dit jaargetijde wel erg mooi. Het gonsde daar van veel insecten en er stonden prachtige planten, zoals veel soort orchideeën. Naast het bezoek aan de berg Olympos zijn we daar de Piniosdelta gegaan, omdat Bern hier veel van zijn opgeknapte landschildpadden heeft losgelaten. Naast hulp Edith hadden we in dit deel van de reis ook hulp en gezelschap van Whumpel. We zijn ook een keer bij Bernd thuis geweest om zijn schildpaddensanctuarium te aanschouwen. Hier kregen we oorden over het verloop van de reis. Bernd wilde ons bijna een dag eerder al naar het vliegtuig brengen, omdat dat hem beter uitkwam (het afzetten van Gunther bij het vliegveld). Hier gingen we natuurlijk niet mee akkoord en uiteindelijk kwam er als compromis uit dat Whumpel Gunther naar het vliegveld bracht en dat Edith en Bernd ons een rit langs de zoutpannen en rivierdelta Axios bracht om onze vele leuke vogelsoorten te laten zien. Echter de auto van Bernd wachtte niet op de auto van Edith waar onder andere ik en Marcel inzaten, zodat wij nauwelijks kans kregen om de vogels mooi te fotograferen. Bij de Kerkini See was dit ook al aan de hand. En Edith ging maar als een schoothondje achter Bernd aan. Dit was verre van een ideale situatie. Weinig dankbaar namen we afscheid bij het vliegveld. Ook onze terugvlucht was geen pretje, omdat we tot na middernacht moesten wachten op ons vliegtuig. Het slapen viel daar niet mee.

4 mei: Skotina - Kallipefki - Krania - Platamonas, Olympos

5 mei: Pinios delta - Stomio - Palaiopyrgos

6 mei: Kato - Gonni, Olympos

7 mei: Litochoro, Olympos

8 mei: Paralia Skotina - Kolpos, rivierdelta Axios, Thessaloníki

9 mei: terugvlucht naar Amsterdam

Nawoord

De reis op zich was zeer mooi. We hebben veel reptielen, amfibieën, insecten en planten gezien. De landschappen waren fantastisch. De reisleiding viel echter enorm tegen. Bernd is zoals wij hem meemaakten een enorme egoïst en een zeer bazig type voor zijn helpers en studenten. Edith liep als een schoothondje achter hem aan. Wumpel was wat dat betreft een uitzondering, in ieder geval iemand waar je mee kon lachen. Günther onze extra reisgenoot was een aardige einzelgänger, die een enorme hoeveelheid bier naar binnen kon werken. Weinige pluspunten aan Carlo deze reis waren dat hij de eerste dag de bus vrijwillig bestuurde en actief was met het zoeken. Minpunten waren dat had hij zich vooraf niet ingelezen in de informatie, die we hem verschaft hadden, maar daar wel achteraf de nodige commentaar op had. Hij had de neiging ons zijn wil op te leggen. Tevens kon hij tegen een ieder van ons erg klagen over een ander persoon van ons gezelschap. Al met al was het erbij betrekken van Carlo voor ons geen succes. Jammer want in vorige reizen ging het toch altijd goed. De reis overwegende besloten Marcel en ik de volgende jaren geheel onze eigen reis te organiseren.