Australië 1995

5 november - 8 december 1995

Martin Edelman en Ron Gerrisse

5 november

Vertrek van huis richting Australië. Tussenstop in Seoul.

6 november

Aankomst in Sydney om 17.30 uur plaatselijke tijd. In een hotel is overnacht.

Vogels:

Yellow-billed Spoonbill (4), Australian Magpie-lark en European Starling

Deel 1 Midden Australië (Ayers Rock, Northern Territory)

7 november

Vogels Sydney: Red-whiskered Bulbul (2), Spotted Turtle Dove, Common Mynah, House Sparrow and Little Black Cormorant.

Vlucht naar Alice Springs. In Alice Springs Cowboyhoed gekocht. Daarna zijn we naar het vogelgebiedje aan de noordkant van Alice-Springs geweest.

Vogels aldaar: Fairy martin, Black Kite, Australian Magpie, Australian Black-shouldered Kite, Australian Kestrel, Diamond Dove, Rainbow Bee-eater, White-backed Swallow, Black-faced Cuckoo-shrike, Spiny-checked Honeyeater, White-plumed Honeyeater, Zebra Finch, Torresian Crow, Little Crow, Black-eared Cuckoo, White-fronted Honeyeater en Brown Honeyeater.

Onderweg naar Erldunda een Wedge-tailed Eagle gezien.

Bij de Finke River de volgende vogels gezien: Galah, Pink Cockatoo, Port Lincoln Ringneck, Crested Pigeon. Black-breasted Buzzard en Weebill.

Overnachten in motel Erldunda.

8 november

Eerst gefotografeerd bij Erldunda. Een warme dag van ongeveer 40° C. Onderweg naar Ayers Rock (Uluru)last van zandstormen met een zicht van minder dan 30 meter. Onderweg een dode King Brown Snake (Mulga), dode kangoeroe, varanen.

Bij aankomst bij Ayers Rock af en toe regen en wind, waardoor het onverantwoord was om naar boven te klimmen.  Op de terugweg Bij Curtin Springs overnacht. Het was zeer gezellig. We werden dronken van het bier en de rum. We ontmoetten hier onder andere een insectenverdelger en een niet-volbloed Aboriginal. Ik zag ‘s nacht een hele mooie soort gekko, die ik niet op naam heb kunnen brengen.

Vogels die we deze dag gezien hebben: Black-crested Buzzard, Australian Kestrel, Black Kite, Zebra Finch, Crested Pigeon, Galah, Port Lincoln Ringneck, Black-faced Cuckoo-shrike, Spiny-checked Honeyeater, Singing Honeyeater, Welcome Swallow, Richard’s Pipit, Willie Wagtail, Yellow-throated Miner, Masked Woodswallow, Grey Butcher Bird.

9 november

Van Curtin Springs naar Alice Springs. Opnieuw hebben we het vogelgebiedje aan de noordkant van Alice Spring opgezocht.

Opmerkelijke vogels, die we die dag gezien hebben:

Richards Pipit, Rainbow Bee-eater, White-plumed Honeyeater, Brown Honeyeater, Tree Martin, White-breasted Woodswallow, Black-faced Woodswallow, Pied Butcherbird, Whistling Kite, Little Eagle, Australian Hobby, Brown Falcon.

Deel 2 Noord Australië (Kakadu National Park, Northern Territory)

10 november

Van Alice Springs, waar het behoorlijk regende en dat was uitzonderlijk, zijn we naar Darwin gevlogen. In Darwin hebben we de Toyota 4W drive opgehaald. We zijn eerst naar East Point en vervolgens naar Lee Point gegaan.

Bij East Point zagen we onder andere veel steltlopers.

De volgende vogels zagen we daar: Grey-tailed Tatler, Terek Sandpiper, Mongolian Plover, Masked Lapwing, Lesser Golden Plover,Grey Plover, Large Sandplover, Eastern Curlew, Wimbrel, Ruddy Turnstone, Greenshank, Marsh Sandpiper, Bar-tailed Godwit, Red-necked Stint, Long-toed Stint, Figbird, Silvergull, Gull-billed Tern, Kaspian Tern, Little Egret, Intermediate Egret, White-Faced Heron, Striated Heron, Eastern Reef Egret (white and grey form), Darter, Bar-Shouldered Dove, Brahmany Kite, Rufous-Banded Honeyeater.

Bij Lee Point zagen we Red-tailed Cockatoo, Sulphur-crested Cockatoo, Straw-necked Ibis en Square-tailed Kite

Totaal hebben we drie Frilled Lizards gezien. We hebben overnacht in Elke’s Hostel.

11 november

We zijn afgereisd naar de Fog Dam. Onderweg zijn we nog gestopt bij een dode rivierarm.Vandaar uit gingen we naar Jabiru in het Kakadu National Park. De Chef’s Special bij alligator Place, welke ik als avondeten genuttigd heb was doorspekt met allerlei schadelijke bacteriën. Dit heb ik ‘s avonds en de dagen daarna geweten.  Bij Cooinda hebben in een motel overnacht. Tijdens mijn eerste van de twee braakpartijen ontdekte ik een slang op het looppad naar de toilet. Ik heb hem met een handdoek gevangen en naar binnen gebracht. Het bleek om een Water Python te gaan.

Vogels van deze dag zijn: 3 soorten Ibisses, Black-Necked Stork, Royal Sp[Oonbill, Comb-Crested Jacana, Crimson Finch, Double-barred Finch, Great Egret, Pied - and Little Pied Cormorant, Cattle Egret, Little Bittern, Australian Pelican, Magpie Goose, Pied Heron, Radjah Shellduck, Wedge-tailed Eagle, Collared Sparrow-Hawk, Whiskered Tern, Pheasant Coucal, Little Corella, Golden-headed Cisticola, Blue-winged Cookaburra, Yellow- / Olive-backed Oriole, Varied Thriller, Forest Kingfisher.

12 november

De hele dag was ik doodziek. ‘s Ochtend nog wel Ubirr aangedaan. Tweede keer overnachten in Cooinda.

13 november

Boottocht op de Yellow River. Verschillende Saltwater Crocodiles en Mertens Water Monitor gezien. Vogels die we tijdens de trip gezien hebben: Black-necked Stork, Comb-crested Jacana, Australasian Grebe, Rufous Nightheron, Wandering Whistling Ducks, Green Pygmy-Goose, White-bellied Sea Eagle, Red-kneed Dotterel, Azure Kingfisher, Restless Flycatcher, Long-tailed Finch en Bar-breasted Honeyeater.

Daarna zijn we naar Jim-Jim Falls. Hier zagen we Black Bittern, Patridge Pigeon en een mooie spin (Argiope)

Voor de derde keer overnacht in Cooinda.

14 november

Van Cooinda zijn we naar Waterfall Creeks gegaan. En van daaruit zijn we naar  Mary River Roadhouse, waar we overnacht hebben, gereden.

In de toilethokken aldaar hielden grote boomkikkers zich bezig met insecten te vergaren. In het veld waar semi wilde paarden rondliepen, was een nest van de Great Bowerbird aanwezig. De volgende opvallende vogels zijn door ons gezien: Marsh Harrier, Duskey Honeyeater, Helmeted Friarbird, Silver-crowned Friarbird, Blue-faced Honeyeater, Red-collared Lorikeet, Peaceful Dove en long-tailed Finch.

15 november

Van Mary River Roadhouse gingen we naar Katharine Gorge,

Bij de Katharine Gorge zagen we een paartje grote varanen (Goulds Monitor) en een stel Vliegende Vossen (Black Flying Fox).

Van daaruit gingen we naar Katharine. In de Back-packers Hostel van Katharine ontspon een gezellige avond in bloedstollende avond (eigenaar versus meisje en groep wegwerkers).

De volgende opvallende vogels zijn door ons gezien: Little Friarbird, Grey-crowned Babbler, Cockatiel, Masked Finch, Black-fronted Plover, Apostlebird en Yellow-tinted Honeyeater.

16 november

Van Katharine reden we naar darwin. Onderweg stopten we bij een door de droogte bijna opgedroogde rivier. Hier zagen we Red-backed Fairy-wren, Tawny Grasbird, Dollarbird, Australian Buzzard, Red-winged Parrot, White-bellied Cuckoo-shrike en Pacific Blackduck.

Ook de Manton Dam werd aangedaan. Hier zag ik een Pacific Baza en een Shining Flycatcher.

In Darwin hebben we een motel betrokken.

17 november

We bezochten eerst op de dag East Point. Later op de dag bezochten we Lee Point.

Bij East Point werden mooie foto’s gemaakt van de Kraaghagedis (Frilled Lizard) en van de Masked Lapwing.

Later op de dag hebben we ook nog een bezoek gebracht aan de Sewage Works.

Bij Sewage Works werden onder andere de volgende vogels gezien Little Curlew, Eurasian Coot, Pink-eared Duck, wandering Whisling Duck, Eastern Reef Egret en Great-billed Heron.

Eerder op de dag zagen we nog Sharp-tailed Sandpiper, Comon Sandpiper en White-gaped Honeyeater.

In hetzelfde motel hebben we overnacht.

18 november

We hebben een paar meertjes voor Howard Springs bezocht. Hier zagen we onder andere Great Cormorant, Black-winged Stilt, Wood Sandpiper, Ruff, Australian Pratincole, Intermediate Egret en Singing Bushlark.

In het natuurpark Howard Springs, waar we met een intrigerende eigenaar gesproken hadden (voormalig natuurfotograaf), was het goed toeven. Twee soorten schildpadden (Northern Long-necked Turtle en Yellow-faced Turtle) zagen we daar. Hij gaf ons nog tips voor het bezoeken van interessante sites. Helaas hadden we geen tijd meer om deze sites te bezoeken. Hier zagen we onder andere de vogelsoorten: Rainbow Pitta, Sprangled Drongo en Rufous-throated Honeyeater.

Deel 3 Oost Australië (Cairns naar Sydney, Queensland en New South Wales)

19 november

Deze dag stond in het teken van vliegreizen. Van Darwin zijn we via Brisbane naar Cairns afgereisd.

Het enige interessante dat we die dag ontdekten was een Bush-thicknee.

20 november

‘s Ochtends eerst de Esplanades bezocht, waar we Black-tailed - en Bar-tailed Godwitt, Little Tern, Crested Tern en Varied Honeyeater aantroffen.

Op weg naar the Cathedral Figtree zagen we de Fork-tailed Swift.

Bij de vijgeboom namen we de volgende vogelsoorten waar: Red-capped Robin, Lemon-bellied Flycatcher, Bower’s Shrikethrush, Spectacled Monarch, Grey Fantail, Yellow-throated Scrubwren, Mountain Tornbill, White-throated Treecreeper, Red-browed Firetail en Victoria’s Riflebird.

Hierna zijn we naar Lake Barrine gegaan, waar we overvallen werden door een gigantische stortbui. De volgendevogelsoorten zagen we daar: White-eyed Duck, Australian Brush Turkey, Duskey Moorhen, Spotted Catbird, Rufous Fantail, Chowchilla, Laughing Cookaburra en Yellow-bellied Sunbird.

Voor de nacht gingen we bij Platypus Forest Resort binnen. Hier werden we, voordat een groep gereserveerden aankwam, rondgeleid door de beheerster. Ze liet ons de Lumholtz Tree-Kangaroo en Green Ringtail Possum.

Tussendoor zijn we naar Atherton motel gegaan voor ons avondeten.

21 november

Die ochtend zagen we vele Saw-shelled Turtles, een zoetwateraal en de Platypus.

Van Platypus Forest Resort vertrokken we naar Julatten Kingfisher Park. Onderweg deden we nog een wolfraammijn aan.

De volgende zagen we overdag Red-legged Padymelon  en vogelsoorten zoals: Black Swan, Orange-footed Scrubfowl, Buff-banded Rail, Brown Cuckoo Dove, Emerald Ground-dove, Pale-yellow Robin, Sivereye, Little Shrike-thrush, Golden-headed Cisticola, Macleay’s Honeyeater, Yellow-spotted Honeyeater, Graceful Honeyeater, Yellow-faced Honeyeater,  Yellow Honeyeater, Metallic Starling, Shining Bronze-cuckoo.

‘s Avond tijdens een nachtwandeling ontdekten we de Striped Possum, Spectacled Flying Fox, vleermuizen, Black-tailed Native Hen en Barking Owl.

Daarna gingen we voor het eerst deze reis slapen in de tent!

22 november

Deze dag gingen we achtereenvolgens naar Abattoir Swamp, Mount carbine, Mount Molloy, Mosman en weer terug naar Julatten. Bij het moeras zagen we prachtig de Buff-banded Rail. Bij een parkeerplaats ontdekten we op aanwijzing de Tawny Frogmouth. Verder zagen we nog: Pacific Baza, Purple Swamphen,, rainbow Lorikeet, White-throated Needletail, Buff-breasted Paradise Kingfisher (Julatten), Black-faced Monarch, White-throated Honeyeater, Brownbacked Honeyeater, Chestnut-breasted Mannikin en Australian Raven.

23 november

‘s Morgens vroeg een wandeling door de boomgaard van Julatten. Hier werd ik op onverklaarbare reden aangevallen door kleine gele bijen (zeer pijnlijk). Ondanks de pijn nam ik de volgende soorten waar: Papuan Frogmouth, Channel-billed Cuckoo, Pied Monarch en Bridled Honeyeater.

Van Julatten vertrokken we richting Yule Point. Op het strand van Yule Point hebben we tevergeefs naar de Beach Thicknee gezocht. Daarna bezochten we Hartley’s Creek Wildlife Reserve (Crocodile Farm). Van de de Crocodile Farm gingen we naar onze overnachtingsadres in Cairns. Alvorens te gaan slapen heb ik eerst nog even de Esplanades afgekeken.

De volgende vogelsoorten zagen we deze dag nog: Osprey, Noisy Friarbird, White-browed Woodswallow, Common Tern, White-naped Tern, Lesser Crested Tern, Red Knot, Great Knot, Curlew Sandpiper, Sharp-tailed Sandpiper, Wandering Tatler, Red-capped Plover en Double-banded Plover.

24 november

Deze dag stond in het teken van de bootocht met Noah’s Ark naar het Great Barrier Reef. Er werd gesnorkeld bij Michaelmas Cay en Hastings Reef. Tijdens het snorkelen heb ik vele mooie vissen, rifhaaien en een grondhaai gezien Ook ik een briljante blauwe zeester (Linckia laevigata) bevond zich tussen het koraal. Vanaf de boot werden Green Turtles,  Vliegende Vissen en geepachtige vissen, die alleen met hun staart in het water zich als een propellerboot voortbewogen, waargenomen. Ook zagen we de Green Turtle (soepschildpad).

Zeevogels, die we gezien hebben, waren: Brown Booby, Common Noddy, Sooty Tern, Bridled Tern en Great Frigate Bird.

25 november

Van Cairns reden we naar Mission Beach, alwaar Helmeted Casowary aanwezig moest zijn. Helaas hebben we alleen maar uitwerpselen van de vogel gevonden. Daarna zijn we naar Mounts Spec gegaan. Door het mistige weer daarboven waren we genoodzaakt terug te gaan. We hebben overnacht in het Mercure Inn van Townsville.

Vogels, die we wel gezien hebben die dag zijn: White-headed Pigeon, Spotted Harrier, Brown Goshawk, Large-billed Gerigone, White-throated Nightjar, Crimson’s Rosella, Lewin’s Honeyeater, Brown Treecreeper.

26 november

We vertrokken naar Eungella National Park, dat in de buurt ligt van Mackay . Een ontzettend mooie plaats, waar de vogelbekdieren zich zeer goed lieten zien. Andere dieren en vogels, die we gezien hebben, zijn: Brush-tail Possum (lieflijke diertjes), Pale-headed Rosella, Eungella Honeyeater, Topknot Pigeon, Eastern Yellow Robin en Western Gerygone.

27 november

Van Eungella NP maakte we een lange rit naar Springsure.

Onderweg zagen we een dode Eastern Brown Snake. Vogels die we gedurende trip zagen waren: Pied Currawong, White-throated Scrubwren, Rufous Songlark en Red-capped Robin. Het gebied rond Springsure leverde nog een groepje Apostlebirds op. In de tuin van het motel aldaar zagen we nog een aantal mooie bloemenbezoekende pijlstaarten.

28 november

Van Springsure reden we naar Moura. Onderweg zagen we een dode mierenegel, een dode Unadorned Rock Wallaby en een dode Black-headed Python. Ron reed een White-rumped Swiftlet aan. Gelukkig herstelde de gierzwaluw zich en kon even later wegvliegen. In Moura wisten de inwoners de straatnaam niet waar we moesten zijn. Echter toen ik vroeg naar Hank Edelman werd ik gelijk de goede richting gewezen. Daar aangekomen kennis gemaakt. Ome Hank heeft voor ons een rondleiding in de kolenmijn geregeld. ‘s Avonds hadden we bij ome Hank en tante Desny een barbecue. Michael (zoon) en Tanya en Robert (zoon) en Tanya met dochtertje Tori waren ook aanwezig. Het werd een gezellige avond.

29 november

De volgende morgen om 6.30 uur stond oom Hank al eieren met spek voor ons te bakken. We moesten zo vroeg weg om op tijd in de buurt van Brisbane te komen. Nadat we een kort bezoek hadden gebracht aan het Conondale National Park, zijn we voor de overnachting naar Kenilworth gereden. Net voor Kenilworth  is een moeras aanwezig. Hier had ik een bijna aanvaring met een door Australische Eksters opgejaagde Red-bellied Black-Snake. Dit was de eerste dag dat ik in korte broek en gympen liep. Gelukkig voor mij schoot de slang in het lange gras langs mijn linker enkel, in plaats van hem met zijn giftanden te beroeren. Verder zagen we vogels als White-winged Chough, Black Falcon, Sacred Kingfisher, Maned (Wood) Duck, Clamorous Reed Warbler, Grey Goshawk en Brown Quail.

30 november

Vanuit Kenilworth vertrokken we naar Brisbane. Onderweg lag een dode Vos. Brisbane werd een ramp. Terwijl ik rechtssaf sloeg schoot een veel te hard rijdende auto (waarschijnlijk door oranje of rood) nog over de kruising. Ik zag hem te laat en parkeerde onze auto in zijn zijkant. Vanwege dat hij rechtdoor gaand verkeer was, was ik dus fout. Na alles geregeld te hebben met de politie werden we weggesleept naar ht verhuurbedrijf en kregen we een andere auto. Onze 500 Australische dollars eigen risico waren we kwijt. Ik liet het rijden die dag aan Ron over. We zijn naar Springbrook gegaan, alwaar we Australian King Parrot, Paradise Riflebird en Noisy Miner zagen. Van daaruit zijn we terug naar de Highway bij Coolangatta gereden om in Cawagamotel te overnachten.

1 december

Van Coolangatta reed ik naar het Lamington National Park. De weg was soms heel smal met behoorlijke afgronden. In Lamington NP was het genieten geblazen. De vogels waren tam. Een Satin Bowerbird spreidde al zijn baltscapaciteiten aan verschillende vrouwtjes ten toon. Vogels, die we hier zagen, zijn: Squatter Pigeon, Wonga Pigeon, Albert’s Lyrebird, Bassian Thrush, Grey Shrike-thrush, Golden Whistler, Logrunner, Superb Fairywren, Buff-rumped Thornbill, Eastern Spinebill, Satin Bowerbird en Regent Bowerbird.

Van Lamington NP vertrokken we naar Murwillumbah, alwaar we het Poinciana motel betrokken.

2 december

Van Murwillumbah reden we naar Coffs Harbour. Er waren hier ontzettend veel zeevogels te zien. Zelfs op grote afstand was met de telescoop waarneembaar dat er zich op een eiland voor de kust tussen de andere zeevogels een paartje albatrossen bevond (mogelijk Black-browed Albatros). Andere zeevogels,die we daar zagen waren verschillende soorten pijlstormvogels (o.a. Sooty- en Wedge-tailed Shearwater) en de Australasian Gannet. Onderweg naar de overnachtingsplek in Kew kwamen we Banded Lapwing, Red-whiskered Bulbul en de Masked Lapwing (southern race) tegen.

3 december

Vanuit Kew vertrokken Naar Belmont zijn we gereden om een zout binnenmeer te bekijken. Van daaruit bezochten we het Dharug National Park. We overnachtten in Wisemans Ferry Inn.

Vogels,die we daar en onderweg zagen, zijn: Chestnut Teal, White-cheeked Honeyeater en Variegated Fairywren

4 december

Bij vertrek uit Wisemans Ferry Inn zagen we in de boom de Brush Wattlebird.

Deze dag kwamen we aan in de Blue Mountains. Echter het eerste deel van de Blue Mountains was niet blauw maar zwart verbrand en beroet door een grote en hevige brand van één of twee jaar daarvoor. Na het zwartgeblakerde deel verlaten te hebben gingen we naar Mount Tomah Botanical Garden. We werden verrast door een ontzettend mooie botanische tuin, waarin ook nog eens interessante vogels en vlinders te zien waren. In de middag bezochten we de Wentworth Falls.  Bij het Mandurama hotel deden we onze intrek.

De volgende vogels zagen we deze dag: Blackbird, Little raven, Red Wattlebird, Olive Whistler, Brown-headed Honeyeater, New-Holland Honeyeater, Tawny-crowned Honeyeater, Brown Thornbill en Striated Thornbil.

Die avond werden we door de zoon van de eigenaar van Mandurama Guesthouse Blue Ridge) uitgenodigd om de volgende morgen langs te komen.

5 december

‘s Morgens zijn we eerst naar het Guesthouse gegaan. We zagen een grote kolonie Australian White Ibisses.

Daarna gingen we op weg naar Lake Cowal. Het viel ons op dat er ontzettend veel dode vogel (met name papegaaien) langs de weg lagen. De reden hiervoor achterhaalde we gaandeweg. Het had die nacht geregend. De vogels komen dan van het asfalt drinken en vergaren daar voedsel. Er vallen dan road victims. En omdat vogels zoals Galah trouw aan hun partners zijn vallen ze daarom ook vaak ten slachtoffer aan het verkeer. Het was al bijna donker en de auto stond nagenoeg zonder benzine besloten we vanaf meer richting Forbes te rijden om te tanken, te eten en een slaapgelegenheid te zoeken. De volgende vogels zagen we deze dag: Australasian Shoveler, Common Bronzewing, Superb Parrot, Budgerigar, eastern Rosella, Malley Ringneck, Red-rumped parrot, Blue Bonnet, Yellow-rumped Thornbill, White-winged Thriller en White-winged Chough.

6 december

In de buurt van Forbes zijn we naar Gum Swamp gegaan. Hier konden we weer een aantal nieuwe vogelsoorten bewonderen. De volgende soorten hebben we daar gezien: Sacred Kingfisher, Collared Sparrow Hawk, Musk Duck en Blue-billed Duck. Onderweg naar Woolongong werden we geteisterd door continue regen. Toch konden we nog een Yellow-billed Spoonbill waarnemen. Bij Woolongong zagen we een behoorlijk aantal kust- en zeevogels, zoals  Short-tailed Shearwater, Great Skua of Pomarine Jaeger, Kelp Gull en Sooty Oystercatcher.

Hierna zijn we naar Sydney gereden. De parkeergarage van het Gemini hotel (Belmoore street) was te klein voor onze auto. De bumper werd beschadigd. Gelukkig waren we onze eigen risico al kwijt. Door de chaotische drukte en zeer brede straten werd besloten de volgende het centrum van Sydney met de bus te bezoeken.

7 december

Zoals de vorige dag besloten, hebben we  het centrum van Sydney met de bus bezocht. Het operagebouw en de beroemde brug en the Rocks (haventje) werden aanschouwd. Daarnaast hebben we de laatste inkopen voor eigen gebruik, zoals CD’s en postzegeljaarboek, gedaan.

8 december

Om 2 uur in de middag stond de terugvlucht gepland. Met de auto zijn we naar het vliegveld gereden. Daar hebben we de auto ingeleverd. Op het vliegveld hebben we nog wat souvenirs voor het thuisfront gekocht. Het vliegtuig van Brittannia vertrok en paar uur later dan gepland. We hadden tussenstops in Singapore, Abu Dhabi en London. Toen we in Maastricht aankwamen miezerde het. Van hieruit pakten we de bus naar het treinstation. De trein naar Roosendaal werd door ons genomen. In Roosendaal werden we door mijn ouders opgehaald. Inmiddels was het zaterdagmiddag 9 december 1995.